tirsdag den 9. december 2014

Enkel og hurtig hue (opskrift)

Jeg har strikket nogle huer i julegave til nogle drenge i familien. Jeg synes at det kan være lidt svært at finde en god gave til dem (til en fornuftig pris), så jeg valgte at strikke huer til dem istedet.
Jeg har tidligere strikket et par huer til min mand efter samme vejledning, og dem er han glad for - selvom de kan have tendens til at forsvinde ;) men så er det jo heldigt at de er hurtige at strikke, og at de heller ikke er dyre.
Huen er meget simpel. Den fungerer vel til både mænd og kvinder, selvom jeg kun har strikket den til mænd/drenge. Man kan variere længde på huen lidt. Og så kan man selvfølgelig tilføje, striber, mønster, farver, pelskvaste, garntop eller andet, for evt at peppe den lidt op.
Jeg har kun lavet opskriften i en størrelse, men så kan man variere størrelsen ved at vælge større eller mindre pinde, samt justere på længden på huen.
Jeg har strikket 6 huer til julegave i år (to af dem ses her). De er dejlig hurtige at strikke, og så bruger man kun et enkelt nøgle pr hue.

Du er velkommen til at bruge opskriften til lige hvad du vil, men det kunne være sjovt at se billeder hvis der er nogen der strikker huer efter denne opskrift.

Her er opskriften:
Det skal du bruge: 50 g garn som passer til p 5.
Strømpepinde 4,5mm og 5mm og evt rundpind 40 cm 5mm.
Størrelsen på huen er ret one size, men det kan være at du lige skal prøve dig frem og du skal have tykkere eller tyndere pinde, for at få den ønskede størrelse.

Slå 70 m op på strømpepind 4,5mm. Strik rundt 8 p rib i 2r, 2vr. Strik nu glatstrik *7 r 1m ud*, gentag *-* pinden ud. Der er nu 80 m på huen, og der fortsættes i glatstrik. Du kan evt skifte til en rundpind 40 cm. Strik glat i cirka 30 omg, eller til ønsket længde.
Tag nu ind således: Strik *6 ret, 2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. Strik 3 p ret.
Strik *5 ret, 2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. Strik 3 p ret.
Strik * 4 ret, 2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. 1 p ret.
Strik *3 ret, 2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. 1 p ret. 
Strik *2 ret, 2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. 1 p ret. 
Strik *1 ret, 2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. 1 p ret. 
Strik *2 ret sammen*, gentag *-* pinden ud. 1 p ret.
Bryd garnet og træk tråden gennem alle maskerne, hæft enderne.

God strikkelyst :)

Faktaboks:
Strik nummer i år: 25
Lavet til: julegaver
Opskrift: se ovenfor
Ændringer: Jeg har strikket disse huer i to størrelser. To af huerne er som i opskriften mens den ene er p 4 og 4,5 for at den skal være lidt mindre
Størrelse: teenager/mand
Pinde: 4,5 og 5 mm
Garn: Uldgarn fra netto
Lager, rester eller nyindkøbt: Nyindkøbt
Vægt / meter: 50 g / 100 m pr hue 
Strikket af garn købt før 2014: 1,490 kg
Strikket i alt i år: 3,120 kg / 13,120 km

4 kommentarer:

  1. Jeg er ved at strikke en hue efter din opskrift. Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at med 2r, 2vr er det ikke godt at slå 70 m op, 4 går nemlig ikke op i 70 :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er jeg færdig med huen, den er blevet god og sidder rigtig godt :-)

      Slet
  2. Hej jeg skal til at strikke den hue til min kæreste hans hoved måler 60 cm hvor mange masker skal jeg slå op til huen

    Hilsen jane

    SvarSlet
  3. Hejsa! Fin opskrift - hvordan med strikkefastheden?

    SvarSlet