søndag den 17. august 2014

Skoletrøje

Min dejlige søde niece Miriam på 6 år startede i skole i onsdags.
(det er altså helt utroligt at hun allerede er så stor at hun er startet i skole!)
På Færøerne er der tardition for at børnene får en skoletrøje, altså en helt ny strikket trøje, når de starter i 1. klasse. På Færøerne er det ikke så normalt med 0. klasse, og man starter først sådan rigtigt i skole når man kommer i 1. klasse... Sådan har jeg ihvertfald tænkt.
Men i weekenden kom jeg i tanke om at det er jo NU at hun starter i skole. Om det hedder 0. eller 1. klasse, så er det nu at hun starter i skole, og så må hun da have en skoletrøje af mig!!
Krise... for jeg når jo ikke at strikke en trøje på to dage..
Men så kom jeg heldigvis i tanke om at denne trøje egentlig er færdig strikket og kun venter på en lynlås.
Så jeg fik syet lynlåsen i - og wupti fik niecen en skoletrøje til første skoledag :)
Lynlåsen sidder nok ikke helt perfekt, jeg har ikke så meget træning med at sy lynlås i strik
Men jeg synes at det går an, og jeg synes sagtens at jeg kan stå ind for at jeg har lavet cardigannen :)
Her er denne smukke dejlige pige på vej til første skoledag, starten på et spænende, og forhåbentlig godt nyt kapitel.
Smukke pige
En stolt skolepige i ny skoletrøje og ny skoletaske

Da jeg gav hende cardiganen blev hun rigtig glad. Hun har set mig strikke den, og hun synes at det er ret spænende at følge med i hvad jeg strikker og hvordan jeg strikker. Og da jeg fortalte, at dengang jeg startede i skole strikkede min farmor en trøje til mig, så synes hun bare at det var endnu mere spænende at få en skoletrøje :)
Faktaboks:
Strik nummer i år: 12
Lavet til: min niece Miriam
Opskrift: Jeg så en trøje på facebook, og spurgte om opskriften. Det er en gammel opskrift men jeg ved ikke hvor den er fra. Jeg har kun brugt opskriften til bærestykket, det andet har jeg vurderet.
Størrelse: ca 7 år
Pinde: 3 og 4
Garn: Navia uno 
Lager, rester elle nyindkøbt: jeg købt garnet på Færøerne i påsken 
Vægt / meter: 120 g / 840 m
Strikket af garn købt før 2014: 1,330 kg 
Strikket  i alt i år: 1,950 kg / 6,280 km
Sådan så jeg ud da jeg startede i 0.klasse i Jylland for 20 år siden :)
Skolerne på Færøerne er ikke startet endnu, men jeg glæder mig til børnene starter i 1. klasse, for der plejer at komme så mange billeder af smukke og inspirerende trøjer på facebook, blandt andet på "facebookbindiklubbur", en færøsk strikke side.

I 2012 strikkede jeg denne trøje til min kusine.
 Har du strikket nogen skoletrøje? Eller er det ikke en tradition du kender til? 

3 kommentarer:

  1. Så fin trøje - den ville min datter også være vild med :-)
    Kh Christina

    SvarSlet
  2. Tak Christina :) Min niece er heldigvis også glad for den :)

    SvarSlet
  3. Hvor er den bare super flot. og nej den tradition kender jeg overhovedet ikke.. I tyskland for man "Schultüte" men i danmark har man ikke rigtig noget.. hvilket jeg syntes er ærgerligt.

    SvarSlet