torsdag den 28. august 2014

Fasters hjertebarn er blevet et år

Min dejlige lille nevø, Markus, er i dag blevet et år.
Han er blevet fejret med gaver, sang, flag, boller, kager, gæster og alt hvad der ellers hører til en fødselsdag.
Det er altid stort at fejre en fødselsdag, og at man er blevet et år rigere, men Markus' fødselsdag har for os været ekstra særlig. Markus blev født med en hjertefejl, og har boet over halvdelen af sit liv på hospitalet. Vi har flere gange frygtet at vi skulle miste ham, men vi har ham heldigvis i vores arme. Og han er hjemme, og han er uden slanger og tube i halsen. Det er rigtig stort :)
Markus har stadig nogle helbredsmæssige udfordringer, men han er en glad og kvik dreng, og han har næsten lært at gå selv.
Som den strikkende faster-gudmor jeg er, måtte jeg selvfølgelig også strikke en gave til Markus. 
Det blev til hele tre strikkede ting, og jeg viser jer de to af dem nu.
Det er en cardigan strikket af navia uno, og den matcher den cardigan som storesøsteren fik til sin første skoledag. Mit faster-hjerte smelter af at se de kære børn i mit strik - der er kærlighed i hver eneste maske.
Søde, seje fyr i cardigan og matchende hue. Cardiganen har jeg strikket rundt, og klippet op (hvilket heller ikke var nemt eller sjovt/rart denne gang). Opskriften er et fotokopi jeg har fået fra en eller anden, og jeg har kun brugt stjerneborten fra mønsteret. Huen er en babyhue fra babystrik på pind 3.
Her er trøjen. Jeg er rigtig godt tilfreds med den, den er lækker, blød og tynd. Og så vejer den kun 65gram! Jeg er ikke helt tilfreds med syningen af lynlåsen der hvor mønster borterne mødes. Der er det blevet lidt skævt, men jeg synes ikke at man ser det lige tydeligt i virkeligheden som på dette billede - og så synes jeg helt ærligt også at det er ret charmerende hvis hjemmestrik ikke ligner at det er fabriklavet.
Babyhuen. Den er en smule stor til Markus, men han kan sagtens bruge den. Jeg er vild med dette mønster, jeg synes at huen er SÅ sød :)

Faktaboks:
Strik nummer i år: 13
Lavet til: min nevø Markus
Opskrift: en gammel opskrift, jeg har kun brugt opskriften til bærestykket.
Størrelse: 1-1 1/2 år
Pinde: 2,5 og 3,5
Garn: Navia uno
Lager, rester eller nyindkøbt: Købt til denne cardigan
Vægt / meter: 65 g / 420 m 
Strikket af garn købt før 2014: 1,330 kg
Strikket i alt i år: 2,015 kg / 6,700 km

Faktaboks:
Strik nummer i år: 14
Lavet til: min nevø Markus
Opskrift: babyhue fra baystrik på pinde 3 af Lene Holme Samsøe
Størrelse: 1-1 1/2 år
Pinde: 2,5 og 3
Garn: Navia uno
Lager, rester eller nyindkøbt: Købt til Markus' cardigan
Vægt / meter: 20 g / 140 m (jeg har ikke vejet den endnu, så jeg vurderer)
Strikket af garn købt før 2014: 1,330 kg
Strikket i alt i år: 2,035 kg / 6,840 km

1 kommentar:

  1. Hvor de søde i deres trøjer. Det er dejligt med en strikke-faster :-)

    SvarSlet